Opis
Gdyby sporządzić kulturalną mapę tamtego dziesięciolecia, to w polskim przypadku centralne miejsce zajmuje na niej realizm socjalistyczny oraz „odwilż”. Socrealizm, jakkolwiek kojarzony jest głównie z literaturą lat 1949-1956, stanowił bezprecedensowy projekt, polegający na całkowitym podporządkowaniu wszystkich dziedzin artystycznych ideologii i propagandzie. Doktryna realizmu socjalistycznego ogarniać miała zatem nie tylko literaturę czy publicystykę, ale również malarstwo, architekturę, film czy muzykę. Skutki tego eksperymentu były, jak wiemy, artystycznie opłakane i obecnie „powieści produkcyjne” w najlepszym razie budzą rozbawienie z powodu swojego niezamierzonego komizmu.
Z kolei „odwilż”, której polityczną kulminację stanowił Październik ‘56, to swoisty punkt zerowy na mapie powojennej kultury polskiej, moment, od którego zaczęło się odrabianie strat na polu literatury i sztuki. (…)
Przykłady książek powystawowych